• Česky
  • Deutsch
tel./fax: +420 415 212 182
mobil: +420 603 818 185
e-mail: skloart@skloart.cz

» Navigace stránky
» Obsah stránky

okno č. 3 Sv. Jiljí, gotika

okno č. 3, gotika, sv. Jiljí

sponzor: Purkyňova nadace v zastoupení p. Černého

Purkyňova nadace je jeden z nejpotřebnějších sponzorů našeho kostela. Pomohla zejména finanční příloží k již získaným dotacím na kostel. Zpočátku jsme byli domluveni, že zasponzorují velké gotické okno s lomeným obloukem přímo v centru presbytáře (okno č.6). V tomto velkém okně po jeho odkrytí však bylo objeveno datačně starší gotické okénko, které se stalo jakousi záhadou.  

Okno na motivy patrona kostela sv. Jiljí bude vytvořeno tak, jako by jej udělal  mistr v době gotiky. Gotika, zvláště ta francouzská, si libovala zejména v třech základních barvách - modré, červené a zlaté(žluté). Modrá barva symbolizovala nebe, nebeský svět,  mystično, posmrtný život, Boha samotného. Žlutá barva nás přiváděla k Duchu svatému, osvícení, rozumu,ale i k světskému bohatsví, ke králi a moci. Červená barva byla symbolem Ježíše Krista, jeho krve a oběti, jeho lásky k lidem, ale i lásky mateřské - lásky Marie k Ježíškovi.  Výroba barevných skel byla v tehdejší době hotovou alchymií a lidé, kteří znali taje výroby barevného skla si svá tajemství velmi chránili před konkurencí. Z této doby se nám zachovala legenda o tom, že červené sklo vzniká tavením červeného rubínu. Byla to záměrně vypuštěná nepravda, ( červené sklo se barví zlatem nebo selenem)  aby stížili práci konkurenci při hledání výroby vzácného červeného skla.. 

Inspirací nám byla Mekka francouzské gotiky - katedrála v Chartre. - ukázky

 

 

Převážná většina gotických oken sloužila pro návštěvníky kostelů jako kniha (Bible chudých). Lidé neuměli číst a psát, a tak okna sloužila jako jakýsi komiks, kdy okenní výplně byly rozdělené na části, které popisovaly určité výjevy ze života světců. Ale v oknech byly znázorněny i běžné životní situace - např. jak sekat obilí, řemesla, ale i útrpné právo a mystické věci jako znamení zvěrokruhu. Takže v takové katedrále bylo v různých artefaktech zakomponované veškeré tehdejší vědění lidstva. A proč se vlastně vitráž stala takovou součástí křesťanského světa? Odpověď najdete v Bibli ve zjevení sv. Jana, kde je popisován nebeský Jeruzalém, ve kterém všechna okna byla zdobena barevnými skly a drahokamy. Každá taková katedrála pak měla být jakýmsi nebeským Jeruzalémem, jenž měl spojovat věřící s Bohem a právě barevné světlo pomáhalo evokovat přítomnost Boha a Ducha svatého. 

Ukázka kovové konstrukce, která byla pro toto okna vyrobena

Patronem našeho kostela je sv. Jiljí, a tak v prostoru čtyř základních bublin budou jednotlivé části života tohoto světce. V prvním kruhu je znázorněna honba krále Wamby za laní, šípem probodnutý Jiljí, jemuž nic není, chránící laň a psí smečka, která se k lani nemůže přiblížit.             V druhém kruhu je znázorněno, kterak král Wamba nechává stavět klášter Sait Gilles. V třetím kruhu sv. Jiljí pomáhá chudým a nemocným. Ve čtvrtém kruhu je znázorněn klášter Sait Gilles jako poutní místo.  

  

 


copyright (c) 2008 Vitráže, Tiffany technika, lampy, obrazy, restaurování - SKLOart - Jitka a Richard Kantovi
webdesign: CZ-Online Webdesign  |  internetový obchod: LimeShop  |  webhosting: CZ-Hosting