• Česky
  • Deutsch
tel./fax: +420 415 212 182
mobil: +420 603 818 185
e-mail: skloart@skloart.cz

» Navigace stránky
» Obsah stránky

okno č.8, sv. Vavřinec, románský sloh

 

č.8

Sponzor: sklárna MOSER 

 www.moser-glass.com

Domníváme se, že projekt vitrážového muzea je jedinečný v celé Evropě, a  proto jsme oslovili jednu z našich nejvýznamějších českých skláren Moser, zda by se nechtěla stát sponzorem projektu vitrážového muzea a pomoci vytvořit vitráž zastupující románský styl. Toto okno bylo ještě nevíc zazděno a teprve při průzkumu omítek se okno odkrylo.

Jedny z nejstarších vitráží se zachovaly v dómu v Augsburku, jejich výroba je zhruba datovaná kolem r. 1100. Na těchto vitrážích jsou vyobrazeni starozákonní proroci. Zobrazené postavy jsou znázorněny poněkud strnule, frontálně, nohy mají vytočené v pravém úhlu a stojí na naznačeném kopečku země. Strnulý pohled upínají přímo na pozorovatele. Proroci mají na hlavě špičaté klobouky, ve středověku typické pro židovské obyvatelstvo. všichni jsou oděni do dobového franckého šlechtického oblečení. každý má v ruce svitek s textem svého proroctví. Obrysy postav jsou velmi hranaté, což je zřejmě způsobeno ještě neobratností při řezání skla.

Originální vitráž z r. 1100   a nově vytvořená šablona pro kostel sv. Jiljí

 

Z těchto několika dochovaných vitráží jsme jako základ pro svou práci použili postavu Daniela. Chtěli jsme zachovat hlavně výtvarný styl, dojem a řemeslné zpracování tehdejší doby. Naše vitráž však má znázorňovat sv. Vavřince - patrona sklářů. Dodali jsme proto navíc dva atributy - palmovou ratolest a kadidlo. odstranili jsme židovskou čepici a kolem hlavy místo nápisu Daniel je latinsky napsán Vavřinec - Laurentius. Jeho základní atribut jáhenský oděv jsme však z důvodu zachování co největší autentičnosti neřešili. Do svitku jsme vložili nápis donátora - MOSER.

 Malba je provedenarna tzv. Švarclotem, mnozí historikové ho pojmenovávají též jako smalt. Je to první známá vypalovaná sklářská barva, která se používala na kontury. Mnich Teheofil popisuje výrobu hnědočerného smaltu takto: "Tepená měď se ohřála v železném kelímku až do vzniku černého prachu (oxid měďnatý). Jako tavidla se použilo dvou skel zeleného a modrého, ta se rozdrtila a vzájemně se smíchala s černým prachem v poměru 1:1:1 a důkladě se utřela s vínem a močí. Tato směs se nanesla na sklo a provedl se výpal. (použito z knihy Zušlechťování skla, Mgr. Milan Cabejšek) 

V ornamentu kolem vitráže jsou použity bucny (terčíky), (pro laiky spodní díly od skleniček), které za tímto účelem též věnovala sklárna MOSER. Každý terčík  má jinou velikost

 


copyright (c) 2008 Vitráže, Tiffany technika, lampy, obrazy, restaurování - SKLOart - Jitka a Richard Kantovi
webdesign: CZ-Online Webdesign  |  internetový obchod: LimeShop  |  webhosting: CZ-Hosting