Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Česky
  • Deutsch
tel./fax: +420 415 212 182
mobil: +420 603 818 185
e-mail: skloart@skloart.cz

» Navigace stránky
» Obsah stránky

Vitráže na motivy Karla IV a jeho doby

Vitráž na motivy Karla IV

Uchopit téma Karla IV v konstalaci s vitráží bylo pro nás zpočátku velmi těžké. Chtěli jsme  do vitráže zakomponovat  nějakou původní vitráž z tehdejší doby, portrét Karla IV a nějaký vysvětlující text.  Tyto tři základní důležité  věci jak skloubit, aby výsledný efekt byl  pro diváka poutavý a zároveň splňoval  též funkci vysvětlující... Přemýšleli jsme, jestli nevyužít i polodrahokamy a pokusit se udělat pozadí  jako jakýsi transcén jako v kapli na Karlštejně. Prošli jsme mnoho literatury a našli  asi 10 vitráží z doby Karla IV, které by se daly  použít jako předloha pro naše účely.  Velmi nápadité byly i vitrážové erby z Olomouce... Nakonec jsme zvolili  hlavní téma vitráže -  středověký rukopis jako stmelující prvek. 


    Ve vrchní části vitráže, která je portálová, je znázorněn Karel IV se znakem říše římské a Českého království po stranách.  (použito z iluminovaného rukopisu  z Norimberka kolem r. 1430 ( tento rukopis byl zhotoven podle původní přelohy z r.  1363)  Zajímavostí je právě říšský erb s dvouhlavou orlicí. Za Karla IV  byla ještě orlice jednohlavá, po jeho smrti se řížšký erb změnil. Použila jsem tedy předlohu podle norimberského rukopisu. Ornamenty k rukopisu jem použila z evangelliáře vévody Albrechta III Habsburského z r. 1368..  Středověké písmo by nikdo z dnešní doby nepřečetl, takže do vysvětlujícího textu  jsme použili napodobeninu gotického písma. Textové podklady jsme čerpali z knihy PhDr. Jitky Lněníčkové Příběhy šumavských sklářů.
    Ve spodní části je pak kopiie vitráže  z doby Karla IV - Ukřižování Krista. Tato vitráž se původně nacházela  v okně v chóru kostela sv. Bartoloměje v Kolíně nad Labem a je z r. 1365-1370. Dnes je tato vitráž deponovaná v Jiřském klášteře v Národní galerii v Praze. Ve spolupráci s národní galerií nám bylo umožněno si tuto starou  vitráž nafotit, abychom mohli vytvořit  co nejlepší kopii.
    Tato vitráž o velikosti 80 x 170 cm se stala součástí expozice Výstavy českého skla Concerto Glassico 2016 ve vložené výstavě  "České sklo za vlády krále Karla IV v Toskánském paláci. Po ukončení této prestižní velké výstavy vitráž zaujme své místo v chystaném vitrážovém muzeu v Libyni u Lubence
.

Text vitráže:

Celou Evropou od města k městu ve středověku putovali řemeslníci označováni jako "vitreatores" (sklenáři). Uměli z barevných sklíček sestavovat vitráže a dekorovat je malbou. Najdeme je všude, kde stavební hutě dokončovaly katedrály. Za doby Karla IV. byla velmi známá sklenářská huť z Norimberka, kde se zřejmě vyučil i Konrád Kabolt či Konrád Glaser, který též působil u dvora Karla IV. Je to jediný vitreatores, o němž máme několik písemných zmínek. Víme, že takovýchto lidí se za doby Karla IV. pohybovalo ve Střední Evropě více. Tento vitreator působil jak na Šumavě, v Praze, tak i v Polsku. Dokonce je nám známo, že v tomto řemesle působil jak jeho syn, tak jeho vnuk. My Vám předkládáme vitráž z r. 1365-1370, která se nám dochovala v katedrále v Kolíně nad Labem. Je docela dobře možné, že jejím autorem je právě Konrád.

šablona - návrh

Obrázek - přeloha z Norimberského rukopisu z nr. 1430.

Vitráž pro Rotary klub v Karlových Varech k výročí narození Karla IV.

Předávání vitráže Rotary klubem karlovarskému primátorovi.

Detail:

Do této doby lze zakomponat i vitráž na motivy gotického obrazu:

 


copyright (c) 2008 Vitráže, Tiffany technika, lampy, obrazy, restaurování - SKLOart - Jitka a Richard Kantovi
webdesign: CZ-Online Webdesign  |  internetový obchod: LimeShop  |  webhosting: CZ-Hosting