Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Česky
  • Deutsch
tel./fax: +420 415 212 182
mobil: +420 603 818 185
e-mail: skloart@skloart.cz

» Navigace stránky
» Obsah stránky

oknoč.5, gotický ornament

            

č. 5

Sponzor vitráže: manželé Snopkovi a p. Stanka

(vysvětlující text je shodný s textem u okna č.7)

Francie, gotika a vitráže patří k sobě, a proto jsme do našeho gotického presbytáře s okny, jež mají románský tvar po dohodě s NPÚ Ústí nad Labem (dr. Bureš) použili ornament, jenž jsme našli v Muzeu De Cluny v Paříži. Gotika, zvláště ta francouzská, si libovala zejména v třech základních barvách - modré, červené a zlaté(žluté). Modrá barva symbolizovala nebe, nebeský svět,  mystično, posmrtný život, Boha samotného. Žlutá barva nás přiváděla k Duchu svatému, osvícení, rozumu,ale i k světskému bohatsví, ke králi a moci. Červená barva byla symbolem Ježíše Krista, jeho krve a oběti, jeho lásky k lidem, ale i lásky mateřské - lásky Marie k Ježíškovi.  Výroba barevných skel byla v tehdejší době hotovou alchymií a lidé, kteří znali taje výroby barevného skla si svá tajemství velmi chránili před konkurencí. Z této doby se nám zachovala legenda o tom, že červené sklo vzniká tavením červeného rubínu. Byla to záměrně vypuštěná nepravda, ( červené sklo se barví zlatem nebo selenem)  aby stížili práci konkurenci při hledání výroby vzácného červeného skla.. 

Ornament je malován tzv. Švarclotem, mnozí historikové ho pojmenovávají též jako smalt. Je to první známá vypalovaná sklářská barva, která se používala na kontury. Mnich Teheofil popisuje výrobu hnědočerného smaltu takto: "tepená měď se ohřála v železném kelímku až do vzniku černého prachu (oxid měďnatý). Jako tavidla se použilo dvou skel zeleného a modrého, ta se rozdrtila a vzájemně se smíchala s černým prachem v poměru 1:1:1 a důkladě se utřela s vínem a močí. Tato směs se nanesla na sklo a provedl se výpal. (použito z knihy Zušlechťování skla, Mgr. Milan Cabejšek) 

Ve vrcholné a pozdní gotice byla již objevena stříbrná lazura, technika přetahování skel a následné odstraňování vrchních barevných odstínů, dokonce jsou známé barevné nohavice v kapli Sait Chapel v Paříži, kde je zachováno sklo, na kterém jsou nelepeny ještě za tepla tenké vlásky jiného barevného skla. Evokují se tak barevné pruhované punčochy. O těchto technikách však budeme více psát u oken, která vycházejí  z renesance.

Fotografie Okenní tabulky z Muzea De Cluny v Paříži

 


copyright (c) 2008 Vitráže, Tiffany technika, lampy, obrazy, restaurování - SKLOart - Jitka a Richard Kantovi
webdesign: CZ-Online Webdesign  |  internetový obchod: LimeShop  |  webhosting: CZ-Hosting